Prisdialogen, startad 2013 av Sveriges Allmännytta SABO, Riksbyggen och Energiföretagen Sverige, engagerar cirka 50 fjärrvärmeföretag. Syftet är att stärka kundernas inflytande över prisändringar genom årliga samrådsmöten mellan fjärrvärmeföretagen och kunderna.
Mål med Prisdialogen
Rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling över tid
Transparens i prissättning och prisutveckling
Tidig avisering av prisändringar för att underlätta hyresförhandlingar och budgetarbete
Dialog där kunderna ges möjlighet att påverka prisändringar
Skydd för kunden från kraftiga prisändringar
Utrymme för kunder att påverka utvecklingen av priskonstruktioner
Priskonstruktioner som ger kunden ekonomiska incitament till energieffektiviseringsåtgärder som är ändamålsenliga ur ett bredare miljöperspektiv
Samrådsprocessen
Varje år fattar Gotlands Energis styrelse ett inriktningsbeslut för nästa års fjärrvärmepris samt prognoser för kommande år, baserat på prissättningspolicyn och beräkningar av konkurrenskraft.
Inriktningsbeslutet presenteras vid Prisdialogens årliga samrådsmöte, där du som kund kan bidra med dina synpunkter på vår prismodell och om den ger dig ekonomiska incitament till miljöriktig energieffektivisering.
Efter samrådsmötet kan eventuella justeringar av prismodellen göras, varefter styrelsen fastställer fjärrvärmepriset för det kommande året.
Läs mer
Så sätter vi fjärrvärmepriset
Vår prissättning av fjärrvärme är värdebaserad. Det betyder att fjärrvärmen ska vara konkurrenskraftig sett till pris och beaktat de mervärden den har för våra kunder.